پیشنهاد بیل گیتس: ۵ کتابی که تابستان امسال باید بخوانید

چندی پیش بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت از لیست کتاب‌هایی که می‌توان در فصل تابستان مطالعه کرد، پرده برداشت. این لیست شامل پنج کتاب است که به باور گیتس حتما باید در فصل پیش‌رو مطالعه کنید. متاسفانه‌‌ همان طور که پیش‌بینی می‌شد این کتاب‌ها بسیار سنگین هستند!
گیتس در بلاگی راجع به این پشنهادات نوشته است: «کتاب‌هایی که این تابستان برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم عمدتا بر محور موضوعات علمی و ریاضیات استوار هستند. اما هدف من صرفا انتخاب کتاب‌های مربوط به ریاضیات یا علم نبود. پنج کتابی که در زیر عنوان کرده‌ام آنهایی هستند که دوستشان دارم، راه‌های جدیدی برای تفکر در اختیارم گذاشتند و برای مطالعه آن‌ها تا دیروقت بیدار ماندم و از خواب شبانه خودم هم گذشتم.»
از کتاب‌های پیشنهادی موسس مایکروسافت انتظار دیگری داشتید؟ در زیر فهرست این پنج کتاب و دلیل انتخاب آن‌‌ها نوشته شده است:

۱. سونوز اثر نیل استیفنسن
«استیفنسن اهل سیاتل است و برای این کتاب تحقیقات زیادی انجام داده. اما من جزئیات فنی مطرح شده در این داستان را دوست دارم. سونوز باعث شد در نوع نگاه خود به داستان‌های علمی-تخیلی تجدید نظر کنم.»

۲. چگونه به اشتباه نیافتید اثر جوردن النبرگ
«همان طور که خود النبرگ اشاره کرده نکته اصلی اکتاب این است که: طوری به سراغ ریاضیات بروید که گویی در معرض تماس آتش بوده و در محاصره منطق است. و این‌‌ همان راهی است که ما همیشه به کمک آن مشغول کار با ریاضیات هستیم.»

۳. پرسش حیاتی اثر نیک لین
«نیک جزو آن دسته از متفکران اصیلی است که شما را وادار می‌کند با خود بگویید: مردم باید با کارهای این مرد آشنا شوند. او سعی می‌کند با معطوف کردن نگاه مردم به نقش انرژی در حیات همه موجودات، یک نظریه علمی اشتباه را اصلاح کند. حتی اگه کار نیک در جزئیات اشتباهاتی داشته باشد، به نظر من تمرکز او بر روی انرژی سهم زیادی در شناخت ما از جایی دارد که از آن به وجود آمده‌ایم.»

۴. قدرت رقابت اثر هیروشی میتیکانی و ریوچی میتیکانی
«برای افرادی که پیگیر اقتصاد جهانی هستند، ژاپن جذابیت زیادی دارد. چرا شرکت‌های ژاپنی (غول‌های دهه ۱۹۸۰) توسط رقبای چینی و کره‌ای خود محو شدند؟ آیا می‌توانند دوباره برگردند؟ چنین سوالاتی محور اصلی گفتگوهای بین ریوچی، اقتصاد‌دانی که در سال ۲۰۱۳ از دنیا رفت و پسرش هیروشی، بنیان‌گذار شرکت اینترنتی راکوتن، است.»

۵. خردمندان: تاریخ مختصری از بشریت نوشته یوول نوآه هراری
«هم من هم ملیندا {همسرم} این کتاب را خوانده‌ایم، این کتاب بهانه اصلی بسیاری از مکالمات عالی ما به هنگام صرف شام شد. هراری چالش ترسناکی را آغاز کرده است: بیان کل تاریخ‌نژاد بشر تنها در ۴۰۰ صفحه.»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *