یک بار دیگر پیروزی هوش مصنوعی بر انسان!

حتما شنیده اید که می‌گویند اکثر دستاورد‌های علمی و فنی قبل از آن که وارد تجارت و بازار عمومی شود، زاییده‌ی نیازها و آزمایش‌های نظامی اند. شاید کمی تئوری توطئه در این دیدگاه دخیل باشد اما پروژه‌ی جدید داشگاه سین‌سیناتی  رسما به حوزه‌ی نظامی و جنگ‌افزار برمی‌گردد و می‌تواند یک دستاورد عظیم در حوزه‌ی هوش مصنوعی لقب بگیرد.

هوش مصنوعی مورد نظر، که یکی از تزهای دکترای دانشجویان این دانشگاه به شمار می‌آید، یک خلبان هواپیماهای نظامی است. این خلبان هوشمند تاکنون نه تنها تمام خلبان‌های هوش مصنوعی را شکست داده، بلکه خلبان‌های کارکشته و سطح بالای نیروی هوایی را هم به زانو در آورده است. سرهنگ بازنشسته‌ جین لی که در این شبیه‌سازی شرکت داشته هر بار در برابر این خلبان هوشمند مبارزه‌ را واگذار کرده و مورد هدف قرار گرفته است. سرهنگ لی که سال‌ها است با تمام شبیه‌سازهای جنگنده کار کرده و ماموریت خیلی از عملیات‌های مهم نیروی هوایی را بر عهده داشته این خلبان هوشمند را تهاجمی‌، واکنش‌پذیر، پویا و واقعی‌ترین هوش مصنوعی‌ای توصیف کرده که تاکنون دیده.

«از هوشمندی و واکنش‌پذیری‌اش حیرت کردم. انگار که تمام افکار و واکنش‌های آنی من را از قبل می‌دانست و هر تغییر مسیر و نقشه برای استفاده از راکت را پیش‌بینی می‌کرد. کاملا می‌دانست که چگونه باید هر حمله‌ای را دفع کند. به سرعت در میان کنش‌های هجومی و دفاهی لازم در حال تغییر فاز بود.»

این پروژه‌‌ای که آلفا نام گرفته حاصل همکاری پژوهشگاه نیروی هوایی با شرکت سایبرنتیکس، متعلق به نیک ارنست فارغ‌‌التحصیل مقطع دکترا در دانشگاه سین‌سیناتی، است. هدف از توسعه‌ی پروژه‌ی آلفا انجام تحقیق و پژوهش در زمینه‌ی شبیه‌سازی ماموریت‌های نظامی نیروی هوایی بوده.

توانایی شگفت‌انگیز و فراانسانی این هوش مصنوعی در زمینه‌ی هدایت یک هواپیمای جنگنده برمی‌گردد به استفاده از سیستم تصمیم‌گیری درخت تصمیم‌گیری فازی ژنتیکی که زیرمجموعه‌ی درخت‌های تصمیم‌گیری در حوزه‌ی منطق فازی و الگوریتم‌های ژنتیک به شمار می‌آید. رویکردی که باعث شده تا این هوش مصنوعی ۲۵۰ بار سریع‌تر از پلک زدن انسان در مسائل پیچیده و تغییرپذیر قادر به تصمیم‌گیری باشد.

آلفا می‌تواند گام دیگری در بحث توسعه‌ی هوش مصنوعی باشد که در آینده‌ای نزدیک می‌تواند جنگنده‌‌های نظامی را متحول کند. پیشرفتی که هم غرورآمیز و هم ترسناک به نظر می‌رسد. به ویژه برای کسانی که هنوز به هوش مصنوعی بدبین اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *