راه حل‌های خلاقانه برای معضل گورستان در آینده

اکثر ما خوش نداریم به مرگ فکر کنیم؛ اما با افزایش جمعیت جهانی، چگونگی به خاک سپردن درگذشتگان روزبه‌روزسخت‌تر می‌شود. سالانه حدود ۵۵ میلیون نفر در دنیا می‌میرند‌‌ و گورستان‌ها از همیشه شلوغ‌تر شده‌اند. بنابراین تعداد فزاینده‌ای از‌ طراحان و برنامه‌ریزان شهری درصدد رفع این مشکل برآمده‌اند؛ با انگاره‌هایی نوآورانه درموردقبرستان‌های آینده.

cemetery1
آنجا که مردگان شب را برمی فروزند
در مسابقه‌ای که به‌تازگی توسط مرکز مرگ و جامعه دانشگاه Bath انگلستان برگزار شد، از طراحان خواستند تا تصور کنند که یک گورستان در آینده چگونه خواهد بود. طرح برگزیده متعلق به طراحان دانشگاه کلمبیا بود که تحت عنوان «صورت فلکی جنگلی» ثبت گردید. این طرح از بیومس (در اینجا منظور گاز حاصل از تجزیه بدن انسان است) جهت روشن کردن چراغ‌های بادی و روشنایی گورستان استفاده می‌کند. تیم مذکور در تلاش‌اند تا این پروژه را در قبرستان تاریخی Arnos Vale اجرایی کنند.

cemetery2
قبرستان؛ جزیره‌ای شناور
در هنگ‌کنگ تنگ و پرتراکم که چندین دهه است  شلوغی قبرستان‌ها تبدیل به معضل شده، بسیاری از خانواده‌ها عزیزان درگذشته‌شان را به خاکستر تبدیل کرده و در کبوترخان‌ه‌ها، ساختمان‌ها یا دیواره‌هایی با تورفتگی‌های مخصوص جهت قراردادن ظروف خاکستر نگهداری می‌کنند. اما این‌ها نیز جاگیر هستند و ساکنان محلی نیز از وجود این ساختمان‌های طبقاتی در همسایگی‌شان ناراضی‌اند. معضلی که زمینه‌ی طرح ایده بی‌‌‌نهایت شناور را فراهم کرد؛ اصطلاحی که به یک ساختمان «جزیره‌ای» شناور اطلاق می‌شود که توسط شرکت طراحی هنگ‌کنگیBread Studio مطرح‌ شده است. جزیره در بیشتر ایام سال دور از ساحل در دریای چین جنوبی باقی خواهد ماند که با قایق می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. با این حساب مردم حین تعطیلات سالانه برای زیارت نیاکان کنار شهر توقف می‌کنند.

cemetery3
ابدیت را در صخره مرجانی سپری کنید
شش فوت زیرِ زمین را فراموش کنید. چهل فوت چطور است؟ صخره یادبود نپتون، بزرگ‌ترین صخره‌ی دست‌ساز بشر در جهان، آرامگاهی دریایی برای بقایای خاکس‌تر مردگان است. راهکاری سازگار با محیط‌زیست که خارج از سواحل میامی واقع شده است، طیف وسیعی از موجودات دریایی را به سمت خود می‌کشد و به حفظ و بازیابی برخی گونه‌های درخطر انقراض کمک می‌کند. تنها نکته منفی این است که اگر میل به غواصی داشته باشید، تنها می‌توانید از آرامگاه متوفی خودتان بازدید کنید.

گورستان آینده

تدفین در آسمان‌خراش
از قبرستان ۳۲ طبقه Memorial Necropole Ecumenica در برزیل گرفته تا آرامگاه ۸ طبقه‌ی یادبود پورتلنددر اورِگان، همین حالا هم تعدادی گورستان بلندمرتبه یافت می‌شود. اما در این انگاره طراحی‌شده به دست طراحان فرانسوی، فیله روماریک و چاندراسگار ولموروگان، به زیبایی طرح نیز به‌اندازه کارایی آن فکر شده است. قبرستان عمودی این دو نفر، دارای یک پنجره سقفی در قسمت میانی سازه است که اجازه می‌دهد نور خورشید روی حوضچه‌ای در طبقه همکف منعکس گردد. یک راه‌پله مارپیچ هم دورتادور ساختمان طراحی شده است که امکان زیارت قبور را فراهم کرده و درکنار آن چشم‌اندازخیره‌کننده‌ای از شهر پاریس پیش چشم می‌گذارد. این ایده توانست در مسابقه آسمان‌خراش‌هایeVolo در سال ۲۰۱۱ فینالیست شود.

cemetery5
سنگ قبر GPS دار
از آنجا که تدفین طبیعی و سبز (بدون سنگ قبر) داخل زمین یا سایر محیط‌های طبیعی و بدون مومیایی و تدهین شیمیایی روزبه‌روزمحبوب‌ترمی‌گردد، سؤالی مهم پیش می‌آید: بازماندگان چگونه می‌توانند بدون سنگ قبر متوفی خود را بیابند؟ تاکنون چند شهر و گورستان به یک راه‌حل بالقوه رسیده‌اند: GPS. فرد درگذشته را می‌توان با یک دستگاه GPS به خاک سپرد و یک ردیاب به خانواده وی داد تا هربار که برای زیارت می‌آیند، بتوانند او را پیدا کنند.

منبع: smithsonian

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *