همکاری گوگل و دانشگاه MIT برای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان

گوگل طی همکاری با آزمایشگاه رسانه‌ MIT در پی ساخت اسکرچ بلاکس است، یک نسخه بروزرسانی شده از اسکرچ، زبان برنامه‌نویسی مخصوصا کودکان. در همایش I/O Youth گوگل، دانش آموزان می‌توانستند با نسخه آزمایشی آن کار کرده و با ابزارهای تازه آن آشنا شوند.
اسکرچ یک زبان برنامه نویسی بصری است که در سال ۲۰۰۷ توسط آزمایشگاه رسانه MIT با هدف یادگیری آسان‌تر دانش بنیادین مورد نیاز برای برنامه نویسی و مهارت‌های فنی دیگر به کودکان، طراحی شد.
حال اعضای MIT با همکاری گوگل در فکر عرضه نسل تازه‌ای از اسکرچ هستند، آنها امیدوار اند گوگل بتواند اسکرچ را در پلتفرم‌ها و ابزار بیشتری عرضه کند. اسکرچ بلاکس تازه هم‌چنین از زبان برنامه‌نویسی بصری خود گوگل به اسم بلاکلس هم استفاده می‌کند. میچل رزنیک مدیر تیم اسکرچ MIT اعلام کرده بروزرسانی تازه موجب می‌شود کار کردن با اسکرچ بر روی صفحه‌های کوچک مثل گوشی‌ها یا تبلت‌ها راحت‌تر باشد.
رزنیک معتقد است در حالی که روز به روز شرکت‌های تولید کننده محصولات مخصوص کودکان (چه سازنده اسباب‌ بازی چه نرم افزار) سعی می‌کنند بیشتر و بیشتر عناصر قابل برنامه‌نویسی خود را برای کاربران جوان‌تر با هم ترکیب کنند، هنوز در میان تمام این محصولات یک زبان برنامه‌نویسی جهانی به وجود نیامده است. البته او امیدوار است همکاری گوگل با اسکرچ سرعت سازگاری این زبان با پلت‌فرم‌های مختلف را افزایش داده و در نتیجه مورد استفاده شرکت‌های بیشتری قرار بگیرد.
برعکس روش برنامه نویسی سنتی که به سیستم کدنویسی و نقطه گذاری دقیقی نیاز دارد، اسکرچ و دیگر زبان‌های برنامه نویسی بصری بر یک سیستم مبتنی بر شکل تکیه می‌کنند، این روش که رزنیک آن را «روش لگویی» می‌نامد را تازه‌کار‌ها خیلی راحت‌تر یاد می‌گیرند.
او ادامه می‌دهد: «با کمک این بلوک‌ها و شکل‌هایی که ایجاد می‌شود کودکان متوجه می‌شوند مشغول ساخت چه چیزی هستند.»
برنامه I/O Youth که سومین سال حضورش را می‌گذراند به دانش آموزان جوان این فرصت را می‌دهد که به کسب اطلاعات در مورد فناوری‌هایی بپردازند که در ابعادی بزرگ‌تر در کنفرانس توسعه دهندگان I/O مطرح می‌شوند. در برنامه امسال دانش آموزان با نسخه نمایشی چاپگر سه بعدی، آموزش‌های انیمیشنی و نسخه اولیه اسکرچ بلاکس آشنا شدند که شامل ساخت برنامه‌هایی برای کنترل لگو‌ها از طریق بلوتوث می‌شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *