تصاویر باورنکردنی و منتشر نشده ناسا از زمین

ناسا به تازگی حدود سه میلیون عکس منتشر کرده و در دسترس همه قرار داده است. این تصاویر توسط آستر (ASTER) گرفته شده، یک حسگر ژاپنی آمریکایی خارج از جو زمین که بر روی ماهواره ترا قرار دارد.
انتشار گسترده‌ی تصاویر در روز یک آوریل (سیزده فروردین) صورت گرفت و به دانشمندان سراسر جهان امکان دسترسی به آرشیو غنی این ابزار را داد. آستر به کمک چهارده کانال نوری مرئی و مادون قرمز مختلف، وضعیت زمین‌شناسی و آب و هوای زمین را در خود ذخیره می‌کند.
انعطاف پذیری بالا و البته موقعیت بسیار خوب آن، آستر را به یکی از ابزارهای کلیدی مخصوص کنترل وضعیت زمین تبدیل کرده است. از زمان ارسال ماهواره ترا در سال ۱۹۹۹، دانشمندان از اطلاعات ارسالی آستر تقریبا در هر زمینه‌ای از بررسی ذوب شدن یخ‌ها گرفته تا کنترل هزاران آتشفشان فعال زمین استفاده کرده‌اند.
مایکل آبرامز، رهبر گروه علمی آستر آمریکا می‌گوید: «زندگی تمام موجودات را از بالا تحت نظر داریم. وقتی از آن بالا به زمین نگاه می‌کنیم، تصوری کاملا متفاوت از موجودیت زمین و نحوه‌ی فعالیت آن برای ما به وجود می‌آید.»
لازم به یادآوری است که هیچ کدام از تصاویر به تازگی منتشر شده قبلا غیرقابل دسترس نبودند. مشکل این بود که با تمهیدی که وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (که تیم ژاپنی آستر زیر نظر آن کار می‌کند) و ناسا اندیشیده بودند، افراد برای دسترسی به اطلاعات آستر باید حق عضویت ماهانه پرداخت می‌کردند و البته در لیست طولانی انتظار منتظر می‌ماندند.
با تغییرات سازمانی جدیدی که در ژاپن روی داد، آستر تحت نظر موسسه علوم ملی ژاپن قرار گرفت. با توافق میان آنها و ناسا صورت، حق عضویت کنار گذاشته شد و کل این آرشیو با ارزش به صورت رایگان در دسترس همه قرار گرفت. بنا به گفته آبرامز آنها مدت ها است که منتظر وقوع چنین اتفاقی هستند.
برای قدردانی از انتشار این آرشیو با ارزش، نشنال جئوگرافیک با در نظر گرفتن نمونه‌های مورد علاقه آبرامز، تعدادی از جذاب‌ترین تصاویر گرفته شده توسط آستر را برگزیده است. آن طور که آبرامز می‌گوید: «تصاویر زمین که از فضا گرفته شده‌اند طرح‌ها و الگوهای انتزاعی‌تری دارند، اما باز هم چیزی در مورد زمین‌شناسی به شما می‌رسانند. من که از آن بسیار لذت می‌برم.»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *