جوکری که شبیه‌اش در دنیا وجود ندارد!

جوکر نقشی است که انگار برای بازیگران سبک متد ساخته شده.  سفر پرفراز و نشیب هیث لجر فقید در اعماق تاریکی، افسانه‌ای است که صحبت درباره‌ی آن هم مو برتن آدم سیخ می‌کند! جک نیکلسون بار‌ها متد اکتور بودن خود را انکار کرد و همیشه می‌گفت که خود را درگیر بازیگری متد نمی‌کند. اما دست آخر اعتراف کرد که راز موفقیتش در اجرای همه جانبه‌ی همین تکنیک است. پس جای تعجب نیست اگر جرد لتو ولیعهد جوان کلیشه‌ی متد در «جوخه انتحار» ثبت نام کرده تا به جمع شکارچیان مجسمه‌ی طلایی اسکار بپیوندد.

اما جوکری که بر قامت لتو نقش بسته شده پر سروصدا‌تر و تشنه‌تر از این حرف ها است! لتو از آن دسته متد اکتورهایی نیست که در سکوت کار خود را جلو ببرند و با عظمت محصول نهاییشان همگان را به شگفتی و شتایش وادار کند؛ او تشنه‌ی ستایش است! اما این ویژگی او را به جوکر نزدیک‌تر می‌کند یا دور‌تر؟ این همه سر و صدا و تلاش برای دیده شدن از جنس تلاش‌های جوکر است!؟ بعضی‌ها بر این باورند که این‌ها همه بزرگ نمایی است. اما برای رسیدن به جواب قطعی سؤال‌هایمان باید تا ۵ آگوست یعنی زمان اکران فیلم «جوخه انتحار» منتظر بمانیم. این فیلم که به کارگردانی دیوید ایر ساخته شده، اقتباسی است از داستان‌های مصور دی‌سی  که استخدام گروهی از شرو‌ها و ضدقهرمان‌ها توسط یک سرویس مخفی دولت به نام (نیروی کار X)  برای نجات جهان از تهدیدهای خطرناک پیش‌‌رو را روایت می‌کند.

وبسایت اینترتینمنت ویکلی در مورد نقش جوکر جرد لتو در «جوخه انتحار» با او گفتگو کرده است. مصاحبه به ظاهر جذابی که در آن لتو اطلاعاتی در مورد تحقیقات و فعالیت‌هایش در مورد نسخه‌ی شخصی خود از جوکر در اختیار مخاطبان قرار داده‌ است. از صحبت‌هایش با کار‌شناسان و دکترهای روان‌شناس گرفته تا همکلامی‌ با روانی‌ها و جنایتکاران واقعی! چند نمونه از آن‌ها را با هم مرور و بررسی می‌کنیم:
«ما از همون ابتدای کار می‌دونستیم که باید مسیر جدیدی رو تعریف کنیم، سطح توقعات از جوکر به‌شدت بالا است! تا به حال بار‌ها داستان‌ها و روایت‌های گوناگونی از جوکر با شخصیت‌های نسبتا متفاوت به صورت فیلم، انیمیشن و داستان ساخته شده که نقاط قوت و ضعف رو به ما نشون می‌ده، ولی خب کار رو سخت‌تر هم می‌کنه. اما جوکر بی‌نظیره، به خاطر این که هیچ قانونی نداره، تنها غریزست که بر اون حاکمه!»

jared-leto-joker

به نظر می‌رسد کارگردان به لتو آزادی عمل داده تا بتواند دست به تجربیات شخصی بزند و بعد با همکاری هم شخصیت موردنظر خود را خلق کنند، کسی که در دنیای حقیقی وجود خارجی ندارد.
«برای من اون تبدیل به یک فرد حقیقی شد. البته نمی‌دونم که به کار بردن واژه فرد یا انسان برای جوکر کار درستی باشه یانه! جوکر چیزی بین واقیت و دنیای مجازیه، مثل یک کاهن یا یه جادوگر دارای کیش و مکتب شخصی خودشه! این واقعا یه نقش محسور کننده برای بازی کردنه، تو اجازه داری قوانین رو بشکنی و خودت و اطرافیانت رو به طرز کاملا بی‌نظیری به چالش دعوت کنی!»
با شروع تحقیقات اولیه، لتو خود را در کتاب‌های کامیک غرق کرد، اما بعد از مدتی گامی فرا‌تر از منابع برداشت.
« ابتدا من شروع کردم به مطالعه‌ی کامیک‌ها و منابع مختلف. اما جایی به این نتیجه رسیدم که همین جا باید توقف کنم. چون جوکر بار‌ها از نو تعریف و ابداع شد، درسته که ماهیت اصلیش حفظ شده ولی بازنویسی شده. منم باید همه چیز رو دور می‌ریختم و از نو شروع می‌کردم، این یه روند تغییر بود، مثل یه جهش فیزیکی»
وقتی صحبت از تحقیقات همه جانبه می‌شود، لتو از الهامات شخصی‌اش می‌گوید.
«خیلی چیز‌ها هست که تو زندگی واقعی نباید درگیرشون شد. اما وقتی به جوکر می‌رسیم خشونت مثل یه سمفونی می‌مونه! موسیقی که با ساز کنترلگری و خشونت می‌نوازه و همگان رو می‌خکوب می‌کنه! با روان‌شناسان و متخصص‌هایی که از نزدیک با جرم و جنایت سر و کار دارند صحبت کردم و از تجربیاتشون پرسیدم، حتی با جانی‌ها و روانی‌های واقعی همکلام شدم و باهاشون وقت گذروندم!  فکر می‌کنم وقتی آدم یه نقش رو قبول می‌کنه باید تبدیل به یه کارآگاه، نویسنده و بخش مورد علاقه من، یعنی جوینده بشه و کاراکترش رو خودش خلق کنه.»
وقتی فیلم‌برداری آغاز شد، لتو تصمیمش برای متد کارکردن رو بهترین گام توصیف کرده است.
«من باید متعهدانه کار می‌کردم، به نظرم کاری رو هم که انجام دادم بهترین چیزی بود که می‌تونستم. بازیگری برای من یه شغل پاره وقت نیست، خیلی همه جانبست، جوری که تمام زندگیت رو می‌گیره و این چیزیه که من ازش لذت می‌برم! بقیه افراد حضورشون رو سر صحنه نشون می‌دن و خیلی‌هاشون هم نابغه‌ اند ولی فقط همین! این چیز نیست که من رو راضی کنه.»
لتو درتمام زمان ساخت نقشش را حفظ کرد، به خاطر همین هم دیگر لازم نبود تا در بعضی کلاس‌های ایر که برای بازیگران اصلی برگذار می‌شد، شرکت کند. ولی سعی می‌کرد که حضور جوکر در کار احساس شود، به همین خاطر از خودش ویدیوهایی ضبط می‌کرد تا بقیه بازیگر‌ها نگاه کنند:
«من فکر می‌کنم که خیلی مهم بود تا روابطمون رو با هم تعریف کنیم. خیلی با هم صحبت کردیم، واقعا خوش گذشت! آدم همیشه باید یادش بمونه که تنها نتیجه مهم نیست، مسیر انجام کاره که لذت خاصی داره. این قضیه هم خیلی مهم بود که باید جوکر رو جوری نشون می‌دادیم که کسایی که اولین باره که اونو می‌بینن بتونن باهاش ارتباط برقرار کنن. اینو هم بگم که جوکر عاشق حرکات موزون با دست و سر بدنشه، اجرا کردن این قضیه خیلی مهم بود چون جوکر کسیه که کلا چیزی رو زیاد جدی نمی‌گیره!»

jared-leto-the-joker
در پایان لتو از همکاری خود با ایر کارگردان گفته است.
«محصول نهایی ما از جوکر مدیون همکاری خوبی بود که با هم داشتیم. خیلی از ایده‌ها رو من مطرح کردم و خیلی‌های دیگه رو دیوید، خلاصه می‌تونم بگم این جوکر معجونی از ذهن بیمار و مریض من و دیویده! دیوید روی تتو‌ها خیلی ظریف و حساس بود، در اصل بیشترشون هم ایده‌ی خودش بود. به هر حال چیزهای زیادی برای گفتن وجود داره اما باید منتظر محصول نهایی باشید!»

بدون شک «جوخه انتحار» یکی پر سر و صدا‌ترین بلاک باستر‌های تابستان خواهد بود، به ویژه که همه منتظر رونمایی از جوکر جدید دنیای ینمایی دی‌سی اند. در آخر فقط می‌توان منتظر بود تا ببینیم چقدر از ادعا‌های جرد لتو این بازیگر برنده‌ی اسکار درست از آب خواهد آمد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *