زمین سبزتر شده اما خوشحال نباشید

مقاله‌ای جدید در مجله طبیعت درباره تغییر آب و هوا منتشر شده که جالب توجه است، اگرچه خیلی هم تعجب آور نیست. حرف کلی این مقاله این است: زمین در ۳۳ سال گذشته به طور قابل توجهی سبز‌تر شده. دلیل اصلی؟ تمام دی اکسید کربن‌های اضافی که ما انسان‌ها در هوا تخلیه می‌کنیم.
بگذارید واضح بگوییم: این یک جورایی خوب است، اما جنبه‌های مثبت تغییرات آب و هوایی را در حال حاضر جشن نگیرید. این اثر تقریبا و به طور قطع طول نخواهد کشید و این اثر مثبت کوچک کاملا زیر یک لیست بلندبالا از چیزهای منفی به خاک سپرده خواهد شد.
از ماهواره‌های تحقیقاتی برای بررسی رشد پوشش گیاهی در طول زمان‌های مختلف استفاده شده است. فرض کنید که این سبزی اضافی از برگ گیاهان و درختان بوجود آمده. با استفاده از یک مدل کامپیوتری برای برآورد رشد برگ‌ها، محققان دریافتند که این سبزی اضافی معادل حدود ۱۸ میلیون کیلومتر مربع از پوشش گیاهی زمین در جهان است، یعنی بیش از دو برابر سرزمین‌های اصلی ایالات متحده که بسیار شگفت آور است.
این رشد به دلیل CO۲ اضافه شده در هوا صورت گرفته. گیاهان از نور خورشید برای تولید انرژی و تبدیل CO۲ (به علاوه آب) به قند که برای غذا ذخیره می‌شود استفاده می‌کنند. به یک معنا ساده و بی‌تکلف، CO۲ بیشتر به معنی غذای بیشتر برای گیاهان است ( لقاح کربن دی اکسید نامیده می‌شود) که به طور کلی به رشد بیشتر منجر می‌شود.

greening_earth
خبر خوب، که واقعا هم هست، بدان معنی است که گیاهان قادر به جذب کربن بیشتری از جو هستند. خبر بد این است، که تقریبا کافی نیست. همانطور که در نمودار‌ها نشان داده می‌شود، دی اکسید کربن اتمسفر را روشن ساخته، همانطور که در رصدخانه مانوا لوا هاوایی اندازه گیری شد.
اما همانطور که مشخص است مقدار CO۲ در هوا هنوز افزایش پیدا می‌کند حتی با این پوشش گیاهی فوق العاده. بد‌تر از آن، نسبت افزایش از سال ۱۹۸۰ (تقریبا از آغاز محدوده زمانی تحقیق جدید) به سال ۱۹۹۵ افزایش چشمگیری داشته است. اگر شما به شیب گسترش نگاه کنید، خواهید دید که این روند افزایشی از سال ۱۹۹۵ بیشتر شده؛ به عبارت دیگر، ما در هر سال در حال اضافه کردن CO۲ بیشتری نسبت به ۳۵ سال پیش هستیم.
تمام رشد اضافی گیاهان نمی‌تواند ۴۰ میلیون تن دی اکسید کربنی را که انسان هر سال به اتمسفر تخلیه می‌کند، جذب کنند. در ضمن، قسمتی از این منطقه سبز در قطب شمال است که معمولا با برف و یخ پوشیده شده، به جز مناطقی که درجه حرارت گرم‌تر باعث ذوب شدن آن‌ها شده. جایی که انتظار نداریم به رنگ سبز ببینیم. سفید رنگ بهتری است.
البته، این جلوی تکذیب کنندگان را نگرفت، که تمایل به نادیده گرفتن حقایق ناخوشایند دارند و به جای آن فقط نظر افراد را به این جلب می‌کنند که سبز‌تر شدن زمین باید چیز خوبی باشد. اخبار روزانه جهان و موسسه کاتو دو منبعی هستند که به راحتی این ادعای فریبنده را مطرح کردند. این انتخاب بد‌ترین راه است، اما انکارکنندگان از این ادعای مضحک برای مدت زمان طولانی تا به حال استفاده کردند. خنده دار این که در بخش مطبوعات آزاد، یکی از نویسندگان این تحقیق به صورت پیشگیرانه تکذیب کنندگان را ضربه فنی کرد!
جنبه‌ی سودمند لقاح CO۲ در ترویج رشد گیاه توسط مخالفان استفاده می‌شود، به ویژه لرد ریدلی (همکار ارثی در مجلس اعیان بریتانیا) و آقای روپرت مرداک (صاحب چند رسانه‌ی خبری)، استدلال می‌کنند که کاهش انتشار کربن به کاهش تغییرات آب و هوا منجر می‌شود. شبیه به کسانی که در کنفرانس ۲۱ نشست احزاب (COP) در پاریس در سال گذشته در چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا (UNFCCC) موافقت کردند.

greening_earth2

«سفسطه استدلال متضاد به دو شکل است. اول، بسیاری از جنبه‌های منفی تغییرات آب و هوایی، یعنی گرم شدن کره زمین، بالا آمدن سطح دریا، ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و یخ دریا‌ها، طوفان شدید گرمسیری، و غیره تصدیق نشدند. دوم، مطالعات نشان داده‌ که با خو گرفتن گیاهان، و یا سازگاری آن‌ها، افزایش غلظت CO۲ و اثر لقاح در طول زمان کاهش می‌یابد» این‌ها همه به گفته کمک مؤلف دکتر فیلیپ سیایس، دستیار مدیر آزمایشگاه آب و هوا و علوم محیط زیست فرانسه، سوویوت و کمک نویسنده‌ی فصل کربن برای ارزیابی گزارش کنندگان IPCC ۵ بود.
البته انکار کنندگان، انکار خواهند کرد. با استفاده از این تحقیق می‌گویند که تغییرات آب و هوایی خوب است مانند یک تصادف بزرگ ماشین که بعد از آن خوشحال هستید چون لازم نیست دیگر آن را تمیز کنید!
اگر شما مایل به چشم پوشی از افزایش سطح آب دریا، تغییر شدید‌تر آب و هوا، ذوب بیشتر یخ‌های قطبی، اکسیژن زدایی اقیانوس‌ها، خشکسالی، سیل، اسیدی شدن اقیانوس‌ها و مرجان‌ها، موج بیشتر گرما و جابجایی به طور بالقوه صد‌ها میلیون از مردم هستید، پس می‌دانید، کمی بیشتر سبزی در زندگیتان نیاز دارید! تا زمانی که به آن نقطه برسیم از آن لذت ببرید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *