قلب ربات‌های جدید هم خواهد تپید!

اخیرا هیتاچی، شرکت سازنده‌ی محصولات هوشمند الکترونیکی، از آخرین نسخه‌ی روبات شبه‌انسانی سخنگوی خود که EMIEW۳ نام دارد، رونمایی کرد. در ادامه‌ی ساخت و عرضه‌ی EMIEW۱ در سال ۲۰۰۵ و EMIEW۲ در سال ۲۰۰۷، نسل سوم این مجموعه با وزنی تقریبی معادل ۳۳ پوند (۱۵ کیلوگرم) می‌تواند با غلطیدن مداوم ۳۶۰ درجه‌ای از روی موانع کوچک با سرعتی نزدیک به ۴ مایل بر ساعت عبور کند.

متاسفانه با وجود این حقیقت که از زمان عرضه‌ی ورژن دوم این محصول نزدیک به ۱۰ سال می‌گذرد، روبات کوچک قرمز این شرکت، آن چنان تفاوتی با دوتای قبلی در طراحی و ساخت ندارد. کمپانی ژاپنی در راستای اهداف مشروط خود مبنی بر خدمت‌رسانی به مشتری و کمک‌ر‌سانی به انسان‌ها، این روبات را با چند قابلیت نرم افزاری جدید به روز کرده است، که به آن اجازه می‌دهد صداهای مختلف را شناسایی کند و به سوالات و درخواست‌ها پاسخ مناسبی بدهد. یک قابلیت اضافه شده که دیگر چندان مترقی به نظر نمی‌رسد، توانایی برگشت به وضعیت ایستاده است. درک این موضوع راحت نیست که روباتی که بعد از زمین خوردن نتواند بایستد چطور می‌تواند به دیگران کمک کند!

به اضافه این که، برخلاف اجداد خود، EMIEW۳ از یک قطعه LED مجزا، به عنوان قلب تپنده در مرکز اندام کوچک‌اش، قسمت زیرین پوشش قرمز رنگ بدنه بهره می‌برد تا به کاربر حس استفاده از یک موجود خانگی زنده را بدهد. در زمان رونمایی از این روبات در روز جمعه‌ی گذشته، کمپانی هیتاچی نشان داد که این ویژگی‌های ذکر شده همه‌ی چیزی نیست که از این موجود ریزنقش و بامزه باید انتظار داشته باشیم. آن‌ها قابلیت تعاملی و ارتباط با انسان را با گنجاندن زبان انگلیسی در این روبات تکمیل کردند. این قابلیت در مواقعی به شکلی هوشمند فعال می‌شود که روبات با یک توریست مواجه می‌شود. در ویدئوی زیر که قسمتی از برنامه‌ی رونمایی این محصول را نشان می‌دهد، خواهید دید که این قابلیت درست به‌‌ همان خوبی کار می‌کند که EMIEW۳ پردازش بلند شدن از زمین را بعد از یک حادثه‌ی زمین خوردن اجرا کرد.

ویژگی‌های جدید و طراحی همگی خوب و مناسب‌ اند ‌. اما به نظر نمی‌رسد که نتیجه، تلاش تمام و کمال و صادقانه‌ای از جانب مشتریان درنظر گرفته شود. با وجود روبات‌های فلفلی شرکت ژاپنی رقیب، سافتبانک، که با هر محصول مطلقا همگرا با محیطش به خرده فروشی‌ها هجوم می‌برد و تاثیر مهمی بر بازار دارد، هیتاچی باید به جای عوض کردن روکش محصولی که یک دهه پیش عرضه کرده، پیشنهاد بهتری برای مشتریانش ارائه کند.

با توجه به برنامه‌های شرکت ژاپنی Nikkai، هیتاچی امیدوار است تا این محصول را در سال ۲۰۱۸ به صورت عمومی در دسترس کاربرانش قرار بدهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *