هشت حقیقت مهم درباره آلزایمر

تصورات غلط زیادی درباره بیماری آلزایمر وجود دارد، از هزینه‌های زیادی که این بیماری بر روی دوش آمریکایی‌ها گذاشته  گرفته تا این باور که «آلزایمر هیچ وقت مستقیما تاثیر نمی‌گذارد»، از این باورهای نادرست که ارزش پیگیری بیشتر دارند، زیاد است.
صرف نظر از این که شما این بیماری را از نزدیک لمس کرده‌ اید یا خیر، بد نیست بدانید که دست کم تا حدی با آن مواجه شده‌ اید. این روز‌ها حدود ۲۵۰ هزار کودک و نوجوان در بازه‌ی سنی هشت تا چهارده سال مشغول مراقبت از اشخاصی با بیماری‌های روانی و آلزایمر هستند. کار‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۵۰ حدود ۱۶ میلیون آمریکایی با این بیماری دست به گریبان خواهند بود. به علاوه آلزایمر برای پرداخت کننده‌های مالیات در آمریکا در حدود ۱۸. ۳ میلیون دلار در هر ساعت هزینه دارد.

در ادامه به بررسی هشت حقیقت مهم درباره این بیماری ویران‌گر می‌پردازیم:

۱. آلزایمر بخشی طبیعی در فرآیند سالخوردگی است
حقیقت ندارد. البته باید در نظر داشت که سالخوردگی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در این بیماری است. آلزایمر یک بیماری پیش‌رونده است که بر روی مغز تاثیر می‌گذارد و باعث از بین رفتن سلول‌ها و بافت‌های عصبی می‌شود. تغییراتی که در مغز در اثر ابتلا به آلزامیر به وجود می‌آید ممکن است بیشتر از بیست سال قبل از ظهور علائم شروع شده باشد.

۲. آلزایمر قابل پیش‌گیری است
آلزایمر در آمریکا جزو ده بیماری کشنده‌ای است که قابل پیش‌گیری، درمان و حتی کند شدن روند پیشرفت نیست. این بیماری در آمریکا جزو شش عامل مهم منجر به مرگ است. سبک زندگی سالم و اقداماتی مثل انجام فعالیت فیزیکی منظم و رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

۳. آلزایمر یک بیماری خطرناک نیست
آلزایمر همیشه مرگبار است. در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳، آمار مرگ‌های ناشی از آلزایمر به ۷۱ درصد رسید. کار‌شناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۵۰، حدود ۱۶ میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا خواهند شد.

۴. آلزایمر هزینه‌های مالی زیادی ندارد
آلزایمر پرهزینه‌ترین بیماری ایالات متحده است و برای مالیات دهندگان هزینه‌ای در حد ۱۸. ۳ میلیون دلار در ساعت به بار می‌آورد. هزینه‌ای که در کل کشور صرف آلزایمر و بیماری‌های مشابه می‌شود، ۲۳۶ میلیارد دلار در سال است. افرادی که به مراقبت از مبتلایان به آلزایمر می‌پردازند سالانه ۵۰۰۰ دلار از جیب خود خرج می‌کنند.

۵. چون این بیماری درمان ندارد، تشخیص اولیه مهم نیست
تشخیص زودهنگام مهم است. تا به حال فقط ۵۰ درصد از مردمی که با آلزایمر سر می‌کنند شناسایی شده‌ اند. تشخیص زودهنگام به خانواده فرصت می‌دهد به برنامه‌ریزی در مورد آینده بپردازد و هم‌چنین موجب می‌شود فرد مبتلا به دنبال روش‌‌ها و فرصت‌های درمانی در دسترس بوده و یا با همکاری با مراکز کارآزمایی بالینی امیدوار به کشف روش درمان تازه‌ای باشد.

۶. خطر شیوع آلزایمر برای همه یکسان است
بیشتر از دو سوم افراد مبتلا به آلزایمر در آمریکا زن هستند. خطر گسترش آلزایمر و بیماری‌های روانی در سیاه‌پوستان دو برابر بیشتر از سفیدپوستان است. این آمار برای اسپانیایی زبان‌ها یک و نیم برابر است.

۷. من هنوز خیلی جوان‌تر از آن هستم که بتوانم مسئولیت مراقبت از یک بیمار آلزایمری را بر عهده بگیرم
هرکسی در هر سنی ممکن است مجبور به انجام این کار شود. در حال حاضر بیشتر از ۱۵ میلیون آمریکایی مشغول مراقبت از مبتلایان به آلزایمر هستند. انجمن آلزایمر در سالنامه «آمار و ارقام بیماری آلزایمر» سال ۲۰۱۶ خود اعلام کرده که حدود ۲۵۰ هزار نفر در بازه‌ی سنی ۸ تا ۱۸ سال مشغول مراقبت از مبتلایان به آلزایمر و بیماری‌های روانی هستند. ۲۳ درصد از این مراقبان به طور هم‌زمان از افراد سالخورده یا کودکان کم‌ سن‌وسال پرستاری می‌کنند.

۸. آلزایمر یعنی از دست دادن حافظه
آلزایمر تنها از دست دادن حافظه نیست، بلکه بر هر کسی به شکل متفاوتی تاثیر می‌گذارد. مشکل در حل مساله یا برنامه ریزی، سردرگمی در تشخیص زمان و مکان و انجام طاقت‌فرسای وظایف آشنای روزانه از جمله علائم و نشانه‌های متفاوت آلزایمر است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *