چهار عادت ساده برای سلامتی بیشتر در محیط کار

برای کسی پوشیده نیست که کارمند‌های سالم و شاد بیشترین بازده را در کار خود دارند. مطالعات گسترده ثابت کرده که کارمند‌ها‌ی با سطح بالا‌تر سلامتی دارای تمرکز بیشتر بوده و موفقیت شرکت‌های خود را تضمین می‌کنند. از سوی دیگر‌، واضح است که سلامت کمتر کارمندان، عملکرد ضعیف‌‌تر را هم به‌همراه دارد.

برایان شپلند، مدیر یک شرکت طراحی داخلی، اعتقاد دارد بدون سلامت شخصی به نظر نمی‌رسد که فرد ازدواج موفقی  با شغل خودش داشته باشد. ناراحتی، درد و استرس همگی به رابطه‌ی بین کار و محیط کار آسیب می‌رساند و ضرر آن هم‌ کارمند و هم شرکت را دربر می‌گیرد. متخصصان در این زمینه چند روش ساده و در عین حال مؤثر را توصیه کرده‌اند.

خواب کافی داشته باشید
چقدر می‌خوابید؟ اگر شما هم جزو افرادی هستید که کمتر از ۹-۷ ساعت می‌خوابید و می‌گویید که تأثیری در روند کاریتان ندارد، بیشتر توجه کنید. دکترمارک ویسبات، متخصص اطفال و محقق خواب، می‌گوید: «حتی اگر میزان خوابتان به ۷ ساعت نزدیک باشد، تنها ۲۰تا۳۰ دقیقه خواب کمتر هم، تمرکز و بازده شما را در آن‌ روز کم می‌کند، شاید حتی متوجه آن هم نشوید!»
کمبود خواب، دقیقه به دقیقه جمع می‌شود و تأثیر بلند‌مدت آن بسیار مخرب است. تحقیقات نشان می‌دهد کمبود خواب تأثیر زیادی بر حافظه فرد دارد ولی متأسفانه فرد از این موضوع آگاه نیست.
ویسبات به این نکته هم اشاره می‌کند که بیشتر بزرگسالان عادت کم‌خوابی را از دوران دبیرستان و یا دانشگاه به همراه دارند و دیگر خود پرانرژیشان را به یاد نمی‌آوردند. او پیشنهاد می‌کند که شب‌ها ۴۵ تا ۶۰ دقیقه و یا حتی ۳۰ دقیقه زود‌تر از همیشه بخوابید تا روز بعد تفاوت را احساس کنید. ویسبات از ساعت‌ها خواب بیشتر صحبت نمی‌کند، تنها چند دقیقه هم تأثیر خود را می‌گذارد.

از صندلی مناسب استفاده کنید
وقتی بیشتر وقت خود را روی صندلی سپری می‌کنید، صندلیتان به شدت روی احساستان هنگام کار تأثیر می‌گذارد. شاید کنترلی روی صندلی محل کارتان نداشته باشید، ولی انتخاب صندلی‌های داخل منزل با شما است. رون لالا، مدیر بازاریابی شرکت آفیس دیپات، می‌گوید: «تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد بیش از نیمی از کارمندان اداری که وقت خود را روی صندلی می‌گذرانند از کمردرد رنج می‌برند و گرفتار خستگی و عدم تمرکز می‌شوند، این مشکلات به صورت زنجیروار روی تمام زندگی افراد و حتی خانواده‌شان هم تأثیر می‌گذارند.»
آفیس دیپات پیشنهاد می‌کند از صندلی‌های طبی استفاده کنید که برای جلوگیری از کمردرد و آسیب رساندن به مهره‌های گردن و کمر ساخته شده‌اند.

در زمان استراحت ورزش کنید
استفاده‌ی روزافزون از تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها میزان فعالیت بدنی کارمندان را بشدت کاهش داده است.
ورزش کردن قبل و بعد ازکار برای حفظ سلامتی بسیار مفید است، اما گای ییهاف، مدیر یک شرکت نرم‌افزاری، می‌گوید: «ما، در اداره‌مان یک باشگاه درست کرده‌ایم، من خیلی خوشحالم که بیش‌از ۶۰ درصد از کارمندان ما حتی در زمان‌های استراحت خود هم از آن استفاده می‌کنند.»
هیدی بومن، مدیر ارشد شرکت «کنترل وزن، راه حل سلامتی»، می‌گوید: «حتی اگر اداره شما باشگاه هم ندارد، تحرکات جزیی و نرمش‌های ساده و چندبار بالا و پایین رفتن از پله‌ها‌‌ همان کار را انجام می‌دهد. گاهی چند دقیقه دور شدن از کاری که انجام می‌دهید ایده‌های جدید‌تر را بوجود می‌آورد.»

غذای خانگی مصرف کنید
غذاهای آماده، جشن‌های تولد، ساعت‌های شاد و فست‌فود ما را از غذاهای ایده‌ال دور کرده است. خود را فریب می‌دهیم که چندوقت یکبار ایرادی ندارد، اما پس از  مدتی دچار افراط می‌شویم، بعد کارایی خود را از دست می‌دهیم و گرفتار تنبلی می‌شویم. از سوی دیگر خوردن غذاهای مغذی به شدت تمرکز و انرژی مارا بالا می‌برد، به همین دلیل است که بومن توصیه می‌کند همیشه در میز کار خود میان وعده‌های مغذی نگه دارید و غذای خود را از منزل بیاودید.
بومن می‌گوید: «مدتی پس از استفاده از غذاهای پروتین‌دار و سبزیجات به‌جای غذاهای پرکالری و قند زیاد، نه تنها به وزن مناسب رسیده بلکه احساس رضایت کرده و تمرکز بیشتری خواهید داشت.»

اما چه کاری از دست کارفرمایان برمی‌آید؟
بومن اعتقاد دارد: «کمی حمایت از کارمندان هیچ ضرری ندارد و بازده‌ای را بالا می‌برد و حتی موجب افزایش تعهد کاری می‌شود. محیط کار باید موجب کاهش استرس و افزایش تمرکز شود.»
ویپ سندهیر، مؤسس شرکت های‌گرند که در زمینه شناسایی مشکلات کارمندان فعالیت می‌کند، می‌گوید: «محیط کار شاد و دادن پاداش به کارمندان برای کار درست و جلوگیری از خستگی بیش ازحد جسمی و ذهنی کارمند، بیشتر سودش به کارفرما می‌رسد. به عنوان مثال تغییر پوزیشن و محل کار کارمند در طول روز موجب افزایش تمرکز او می‌شود.»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *